הכינו ביתכם לחורף

איך ניתן למנוע נפילות במרחב הביתי בחורף המועד לפורענות

עירית להב
מומחית למניעת נפילות במרחב הביתי

החורף ממשמש ומגיע. עם כל ההנאות הקטנות שכרוכות בו – הוא מביא עמו גורמים שונים שיש להתמודד איתם, גם בקרב צעירים ובריאים ובמיוחד בקרב אנשים מבוגרים. במהלך החורף קשישים נוטים לסבול יותר מתחלואה וסיבוכים בעקבותיה. בנוסף, הן נוטים להישאר יותר בבית בשל מזג האוויר.  על כן, יש חשיבות לזהות את הבעיות הצפויות מראש ולארגן את הבית בהתאם.

רטיבות

 אנשים מבוגרים מועדים יותר לנפילות בשל הפרעות תנועה ויציבות לקויה. החורף מגביר סכנה זו, בין השאר,  בשל הרצפה החלקלקה בכניסה לבית.

  • כדאי ליבש שלוליות באזור הכניסה לבית כדי למנוע החלקה ופגיעה פיזית כואבת.  שטיחון לניגוב הנעליים בכניסה לבית אומנם יעיל, אך לעיתים, השטיחון עצמו עלול לשמש מכשול, ועדיף להימנע ממנו.
  • מטריה רטובה כדאי להניח במתקן שתכינו ליד דלת הכניסה. כך לא תירטב רצפת הבית.
  • שטיחים אכן מוסיפים לחמימות ומבודדים טוב יותר את הרצפה מהקור, אבל עדיף להסירם ולחמם באמצעים אחרים, למשל להתלבש בצורה חמה.

תאורה

  •  בחורף מחשיך מוקדם מאוד. יש לוודא שהחדרים מוארים בצורה טובה כבר בשעה מוקדמת יחסית.
  • דאגו תמיד שהמעבר לשירותים יהיה מואר כהלכה על כל מקרה שתצטרכו למהר בלילה.
  •  זה הזמן לשקול התקנת תאורה נפחית שנדלקת עם זיהוי התקרבותו של אדם. גם חוסך חשמל, וגם בטוח יותר.
  • החשיכה המוקדמת משפיעה לרעה גם מבחינה רגשית. על כן תאורה טובה היא בעלת השפעה חיובית גם על מצב הרוח. דאגו שתהיה בבית תאורת חירום למקרה של הפסקות חשמל. פזרו אותה במספר מקומות אסטרטגיים בבית, ודאגו תמיד שתהיה אחת ליד המיטה.

חימום

אנשים מבוגרים סובלים יותר מסיבוכים ומהחמרה של תופעות פיזיות הנגרמות מהקור. כדאי להצטייד בעזרים שיקלו על התנועה כ"שהעצמות כואבות",  – קימה מהמיטה או מהספה, כניסה ויציאה מהשירותים והמקלחת וכו'.

 דאגו לחימום טוב של הבית אבל אל תשכחו להשאיר חלון לאוורור. נסו להימנע מתנורי הסליל שעלולים לגרום לדליקה. העדיפו מזגן עילי. אם עדין ברשותכם תנורים אחרים – דאגו להרחיקם מהמיטה, הספה או כל מקום שזיק שלהם (וזה קורה לפעמים) עלול להביא לדליקה.

דאגו לא להשאיר מכשולים ברחבי הבית, ובתוך כך הזיזו גם את התנור שלא יפריע לכם במעברים בין החדרים.

פעילות גופנית

אנשים מבוגרים מבלים בביתם זמן רב יותר בחורף.  המשמעות היא שהפעילות הגופנית מצומצמת יותר מאשר בעונות אחרות של השנה.

  • נסו למצוא דרכים יצירתיות להפעיל את גופכם. הפעלת הגוף בריאה יותר ומשפיעה לטובה גם על מצב הרוח. הליכה בתוך הבית לפרק זמן שתחליטו עליו מספר פעמים ביום, תרגילי התעמלות יעודים , שימוש באביזרי ספורט מותאמים כמו: אופני ישיבה, הליכון וכו' יעשו את העבודה. 

המאמר נכתב ע"י עירית להב, מומחית מטעם המרכז הישראלי למניעת נפילות – אם יש לכם שאלות נוספות נשמח אם תיצרו איתנו קשר. אם טרם ביקר בביתכם מומחה מטעם המרכז למניעת נפילות אנו ממליצים לקבוע ביקור בהקדם על מנת להגדיל משמעותית את הסיכוי למנוע את הנפילה הבאה.

אהבתם את הכתבה? נשמח אם תשתפו ובואו נמנע ביחד את הנפילה הבאה:

שיתוף ב facebook
לשיתוף בפייסבוק
שיתוף ב whatsapp
לשיתוף בוואטסאפ

רוצים לקבל עדכון בכל פעם שעולה כתבה?

השאירו פרטים כאן ואנו נשלח לכם עדכון במייל כל פעם שעולה מאמר חדש או עדכון לאתר!