אנשים מבוגרים והפחד מנפילות

איך ניתן להתמודד עם הפחד מנפילות?

עירית להב
מומחית למניעת נפילות במרחב הביתי

  פחד מנפילות היא בעיה שכיחה אצל אנשים מבוגרים שנפלו בעבר. זו השלכה רגשית-נפשית ייחודית נפוצה. אדם מבוגר שחווה ירידה ביכולת לשלוט במרחב ובהפעלת גופו, מפתח חוסר נוחות סביב תנועה. הוא מרגיש פחות בטוח לנוע – ויותר חושש. כאשר הוא חווה מקרה של נפילה, החשש מתגבר מאד ואף עלול להפוך לחרדה של ממש. תסמונת נפוצה זו בקרב בני הגיל השלישי וזכתה לשם תסמונת FOF -FEAR OF FALLIN (מזרחי 2016).
51% מהמבוגרים שנפלו מדווחים על פחד מנפילה לאחר מכן. הפחד אף גבוה יותר בקרב מבוגרים שחוו פציעה משמעותית וירידה תפקודית בעקבות הנפילה. אולם פחד זה קיים גם אצל אנשים שלא נפלו. 33% מהמבוגרים שלא נפלו מדווחים על פחד מנפילה (אייזן, 2001). גורמי הסיכון הגופניים הקשורים לפחד מנפילה דומים מאוד לגורמי הסיכון לנפילות עצמן. תוצאה של פחד זה הוא הגבלת הפעילות וירידה באיכות החיים. חוקרים מייחסים את הפחד שהפך מתגובת הגנה לתגובה מזיקה הפוגעת בתנועתיות ובעצמאות של האדם המבוגר ( גוטליב, 2013), מכאן, שפחד מנפילות, במידה ובמצב הנכונים, משמש כמנגנון מסייע לתפקוד בטוח יותר ומפחית את הסיכון לנפילות חוזרות מתוך הכרה במגבלות הגופניות ותוך סיגול צורת התנהגות הולמת. יחד עם זאת, פחד מנפילות עלול להפוך לפחד מוגזם וקיצוני ועשוי לנטרל את היתרונות הללו. בסופו של דבר, הפחד עלול להביא להגבלת הפעילות ולירידה באיכות חייהם של המבוגרים (מלצר ועמיתיו, 2007) לאור ההשלכות של הפחד מנפילות על תפקודו של הקשיש, ניתן לומר כי נפילות והפחד מהן, עשויות לשנות את חיי הנפגע מן הקצה אל הקצה. עלול להיווצר מעגל קסמים של תלות וירידה בתנועתיות- כאשר הפחד מוגזם, הוא גורם להפרעות גופניות, נפשיות ותפקודיות קשות ומעלה את הדריכות בפעילויות מסוימות כגון: הליכה מחוץ לבית, רחצה, שימוש בשירותים ועליה במדרגות. בנוסף, הפחד אף עלול להוביל לחרדה קשה, אשר יכולה לגרום לירידה בתפקוד הגופני, החמרת בעיות בריאות ולהוות, באופן ישיר ופרדוקסאלי, גורם סיכון לנפילות חוזרות. השלכות נוספות של פחד מנפילות אצל קשישים, מתבטאות בכפיה עצמית של הימנעות מפעילות, אובדן ביטחון עצמי, הערכה עצמית נמוכה, דיכאון, והידרדרות כללית. זקנים הסובלים מפחד מנפילות, מפחיתים את ביצוע הפעילויות היומיומיות, איכות חייהם יורדת ושכיחות אשפוזם במוסדות עולה.

 מה הפתרון?

מודעות וידע בקרב אנשים מבוגרים ובני משפחתם תאפשר התארגנות מוקדמת ומניעתית לצמצום הסכנות המביאות לנפילה. העמדת כלים שיאפשרו את צמצום הפער הקיים בן רכישת הידע לבין יישומו בכלל חייו של האדם המבוגר בהתייחס : למצב בריאותו באמצעות הערכה רפואית תפקודית קבועה, פעילות גופנית בהתייחס לאובדן מסת השריר שלו, הכרות עם אביזרי עזר הקיימים בשוק, המסייעים במניעת נפילות וקבלת ייעוץ מקצועי להתאמת הבית.

במאמרים הבאים נפרט שורת צעדים ומהלכים שיש לנקוט בהם במרחב הביתי כדי לצמצם את הנפילות או אפילו למנוע אותן לחלוטין. אפשר וצריך למנוע זאת.

המאמר נכתב ע"י עירית להב, מומחית מטעם המרכז הישראלי למניעת נפילות – אם יש לכם שאלות נוספות נשמח אם תיצרו איתנו קשר. אם טרם ביקר בביתכם מומחה מטעם המרכז למניעת נפילות אנו ממליצים לקבוע ביקור בהקדם על מנת להגדיל משמעותית את הסיכוי למנוע את הנפילה הבאה.

אהבתם את הכתבה? נשמח אם תשתפו ובואו נמנע ביחד את הנפילה הבאה:

שיתוף ב facebook
לשיתוף בפייסבוק
שיתוף ב linkedin
לשיתוף בלינקדאין
שיתוף ב whatsapp
לשיתוף בוואטסאפ