נפילות אנשים מבוגרים ושיווי משקל

מהי  נפילה ומהם הגורמים לה?

עירית להב
מומחית למניעת נפילות במרחב הביתי

 
              הסיבות והגורמים לנפילה מגוונים. קיימת הבחנה בין גורמים חיצוניים וסביבתיים וגורמים פנימיים (תלויי האדם). נמצא קשר חזק בין סיכוי מוגבר לנפילות ובין גורמים פיזיולוגיים ( לבנקרון וקימיארוב, 2007 בתוך גוטליב, 2013 ).
נפילה היא ביטוי לכישלון במנגנון ההתייצבות של הגוף. המטרה הבסיסית של שיווי משקל הוא לסייע לנו להישאר זקופים. בקרת שיווי משקל היא יסוד לתנועה עצמאית ולשליטה בתנועה. היא מערבת בתוכה הפעלת שרירים ומפרקים, עיבוד קוגניטיבי של אינפורמציה של הראיה והשמיעה ואוריינטציה במרחב:
היכולת לשמור על שיווי משקל היא תהליך מורכב שתלוי בעיקר במאמצים משותפים של הרכיבים החושיים – שמיעה, ראיה וקליטה של חיישני ההתמצאות. ארגון מערכות אלה נשלט על ידי מוקדי שיווי המשקל שבמוח. במקרה של חוסר יציבות, אובדן שיווי משקל מתגלה על ידי המערכת החושית ששולחת אותות לשרירים ולמפרקים. בתגובה מופעלות קבוצה של תגובות הגנתיות שמטרתן להחזיר לגוף את שיווי המשקל.
עם העלייה בגיל המנגנונים שתורמים לשיווי המשקל נחלשים והגוף מתקשה לבצע פעולה מפצה שתחזיר לו את יציבותו. כבר בעשור השישי מתחילה ירידה בבקרת שיווי המשקל. התוצאה – הפרעה בשיווי משקל נחשבת לגורם בעל תרומה משמעותית לנפילה בקרב אנשים מבוגרים.

‏מהם התהליכים האחראים ליצירת הפרעה זו?

ירידה פיזיולוגית: מסת השריר יורדת – מהעשור השישי לחיים התהליך מואץ. הקשר בין שיווי משקל לבין כוח מצביע על כך שכוח השריר הוא פקטור בחיי היומיום ובמשימות הדורשות העברת מרכז הכובד לקצה גבול היכולת. פעולות יומיומיות, אפילו בפעולות פשוטות כמו הרמת יד קדימה או הצידה עלולות לגרום לאובדן שיווי משקל.
הזדקנות המוח – מביאה לירידה בכישורים הקוגניטיביים, הכוללים ניווט, הבנה ותכנון התנועה.
ירידה חושית : בראיה ובשמיעה וביכולת התחושתית.
ירידה בתחושת שיווי משקל ,מעבר לסכנה שהיא מהווה לאדם המבוגר, תורמת לתחושת חוסר בטחון, ופוגעת באיכות החיים שלו.
אי אפשר למנוע לחלוטין נפילות אצל אנשים מבוגרים. אולם קיימות התערבויות ופעולות שונות, שיכולות לשפר את שיווי המשקל שלהם:
נוכל למנות באופן חלקי פעולות כגון: חיזוק השרירים באמצעות תרגילים ייעודיים לשמירה על שיווי המשקל
תרגול המוח בתפקודים אינטלקטואליים.
הקפדה על מעקב רפואי סדיר
עזרים לשיפור היכולות המצטמצמות של ראיה ושמיעה.
יצירת סביבה בטוחה, בעיקר בסביבה הביתית – יש חשיבות לפעול להסרת מכשולים, לפנות את הדרך, לצמצם מפגעים מסכנים, ולהתקין אביזרי עזר, בהתאם לדרישות הנובעות מהמצב הגופני. כך אפשר למנוע את הנפילה הבאה…..

המאמר נכתב ע"י עירית להב, מומחית מטעם המרכז הישראלי למניעת נפילות – אם יש לכם שאלות נוספות נשמח אם תיצרו איתנו קשר. אם טרם ביקר בביתכם מומחה מטעם המרכז למניעת נפילות אנו ממליצים לקבוע ביקור בהקדם על מנת להגדיל משמעותית את הסיכוי למנוע את הנפילה הבאה.

אהבתם את הכתבה? נשמח אם תשתפו ובואו נמנע ביחד את הנפילה הבאה:

שיתוף ב facebook
לשיתוף בפייסבוק
שיתוף ב linkedin
לשיתוף בלינקדאין
שיתוף ב whatsapp
לשיתוף בוואטסאפ